lørdag 18. september 2010

TRYLLESJOKOLADEKJEKS





Hvis du har lyst til å trylle innimellom, dvs forsvinne inn på kjøkkenet og etter et kvarter, dukke opp med varme, kjempegode kjeks som smelter i munnen så er det bare å følge med videre.

Jeg lager disse kjeksene, pakker røren inn i bakepapir og legger de i fryseboksen, og når det er tid for trylling så er det bare å sette på ovnen, ta rullen ut av fryseboksen, skjære skiver i passe tykkelse og steke i 10-15 minutter.

Kjeksene på bildet er lagd med hvit sjokolade, men bruk gjerne kokesjokolade og/eller nøtter. Størrelsen, dvs tykkelse og diameter bestemmer du selv.


OPPSKRIFT

160 gram smør

200 gram sukker

150 gram brunt sukker


Smør og sukker vispes i en kjøkkenmaskin


350 gram mel

2 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

En anelse malt kanel
Det tørre blandes og tilsettes sammen med resten



3 egg blandes inn i røren

3-400 gram sjokoladedråper eller hakket sjokolade

100 gram nøtter (valgfritt)
Tilsett sjokoladen


Pakk deigen inn i bakepapir


La deigen hvile i minst en time i kjøleskap før steking eller oppbevar i fryseren


Skjær skiver i passe størrelse og stek skivene i 10-15 min på 180 grader, de er ferdig stekt akkurat i det  de begynner å få litt farve i kanten.



Jeg lover, de forsvinner raskere enn du får de ut av ovnen.
















2 kommentarer:

Husfruen of Hilltop House sa...

Det var disse du hadde laget da vi var på besøk, ikke sant? Kan skrive under på at de var knallgode. En hel krukke ble tømt på null komma niks. :-)
Nå som jeg har oppskriften får jeg prøve å imponere på kjøkkenet jeg også. Kanskje noe å blidgjøre sjefen med på morgenmøtet på mandag.

Fru Glum fra Bakemyway sa...

Hei
Joda det var disse kjeksene som forsvant fortere enn svint. De kan helt sikkert blidgjøre hvem som helst:-))
FruGlum