fredag 8. oktober 2010

BISCOTTI TIL BEGJÆR




Jeg har hatt denne oppskriften på Biscotti i mange år og bruker den med jevne mellomrom for å fylle opp denne krukken som passer perfekt til disse kjeksene. Jeg lager de helt enkle, kun med mandler, men endene kan godt dyppes i litt smeltet sjokolade.

OPPSKRIFT
Sett stekeovnen på 165 grader


180 GRAM SUKKER

150 GRAM SMØR

Røres godt sammen 


2 EGG

Piskes inn i smørblandingen


320 GRAM HVETEMEL

1,5 TS VANILJESUKKER

1 TS KANEL

0,5 TS MUSKAT

2 TS VANILJESUKKER

2 TS BAKEPULVER

Alt dette blandes sammen og siktes i røren


1,5 DL GROVHAKKEDE MANDLER

1 SS REVET SKALL FRA APPELSIN

Blandes i tilslutt




Ha litt mel på bordet og del deigen i to.
Rull hver del til en pølse og klapp dem forsiktig til et
rektangel like langt som stekebrettet og ca 12 cm bredt.
Stekes i ca 25 minutter (165 grader) til de er lysebrune og en anelse brun i kanten.


Finn frem en brødkniv og skjær opp i passende bredde, sånn ca 2-3 cm så snart de er ute av ovnen.


Flipp kjeksene over på siden og stek videre i 7-8 minutter,
dette er for at skal bli tørre og gi litt tyggemotstand.


Kanskje som i Italia, en kopp espresso og en Biscotti på morgenkvisten?






1 kommentar:

Vær våken sa...

Tusen takk for den veldige hyggelige kommentaren din!:) Disse biscottiene må jeg prøve. Jeg har en lignende glasskrukke på kjøkkenet mitt som nå absolutt skal fylles opp!! Elsker inspirasjon som dette!

Kristin ;)